Hver nordmann har i gjennomsnitt 369 klesplagg i skapet sitt! Og av alle klærne vi har i skapet, blir hvert femte plagg aldri eller svært sjeldent brukt. I alt kvitter hver nordmann seg med 23 kilo tekstiler i året! Hvis vi skal ta bærekraft alvorlig, så skal vi kjøpe mindre klær og faktisk bruke det vi har til det er helt utslitt.
“Da jeg startet BARONS i 2014, var det blant annet fordi jeg hadde masse av skjorter i garderoben min som jeg ikke brukte. Det var noen jeg hadde kjøpt på salg i en fasjonabel farge eller med noe kult mønster på. De hang bare der og jeg tenkte at verken var bra for lommeboken min eller for miljøet", sier Joachim Latocha, grunnlegger av BARONS.
Joachim Latocha synes ikke det er rettferdig å legge ansvaret på forbrukeren. Bedrifter har i høy grad et ansvar for bruk-og-kast-kulturen.
"I min verden er det veldig lite harmoni mellom å lage fire nye kolleksjoner hvert år, nye modeller hver uke og så samtidig si til forbrukeren at de skal ha på seg klærne til de er slitt ut. Det henger ikke sammen. Hele problemet med den tradisjonelle motebransjen er at den er helt avhengig av nyheter, og at kunden til slutt kjøper flere klær enn han eller hun noen gang kommer til å bruke", sier han.
Miljøriktig forretningsmodell
Det han oppdaget var at han vanligvis bladde forbi moteskjortene i skapet og likevel endte opp med å ha på seg den klassiske hvite eller blå skjorten, hver dag når han gikk på jobb. Disse skjortene slet han til gjengjeld ut.
“De fleste klesmerker fokuserer på den neste kolleksjonen. Jeg bestemte meg tidlig for at BARONS ikke er i motebransjen. Punktum. Vi har én permanent kolleksjon basert på fire forskjellige stofftyper. Hvis du ser i katalogen til noen av våre konkurrenter, har de flere hundre, og nye skjorter blir lagt til hele tiden", sier han.
Dette betyr blant annet at BARONS aldri overproduserer. Joachim Latocha og hans folk brenner aldri inne med en olivengrønn skjorte med blomsterprint, som ikke faller i smak hos kundene og derfor ryker på utsalg. Det betyr også at BARONS kan opprettholde et sylskarpt fokus på å videreutvikle skjortene - en prosess som er kompleks og tidkrevende.
“Den mest bærekraftige skjorten er den du sliter ut. Og hvis man skal være helt ærlig, så sliter man ikke ut en skjorte med blomsterprint, selv om det er trendy i noen måneder. Det gjør du til gjengjeld med den klassiske skjorten ”, sier Joachim Latocha.
Skal brukes mange ganger
BARONS bærekraftstrategi begynner dermed med produksjon av skjorter, som kan brukes år etter år. Dermed unngår de sløsing. Imidlertid har Joachim Latocha også en holdning til hvordan skjortens videre liv - ute med forretningsmannen - skal være.
"Vi har et mål om at skjortene våre skal brukes hver dag og være utslitte, i stedet for bare å henge i skapet," sier han.
Det er blandt andet derfor, BARONS endnu ikke benytter økologisk bomuld. Kvaliteten af den økologiske bomuld er nemlig stadig for ringe. BARONS’ signaturstof fremstilles af 100 % extra long staple-bomuld – også kaldet ELS-bomuld – som udgør de ypperste 3 % af den globale bomuldsproduktion. De ekstra lange fibre betyder, at man kan lave en skjorte, som er både let, komfortabel og stærk nok til at holde i længden. Hvis skjorten kun bliver brugt 10-20 gange, som modeskjorterne gør, så går det miljømæssige regnestykke ikke op.
Dette er en av grunnene til at BARONS ennå ikke bruker økologisk bomull. Kvaliteten på den økologiske bomullen er fortsatt for dårlig. BARONS signaturstoff er laget av 100% extra long staple-bomull - også kalt ELS bomull - som utgjør 3% av den beste globale bomullsproduksjonen. De ekstra lange fibrene gjør at du kan lage en skjorte som både er lett, behagelig og sterk nok til å vare i lengden. Hvis skjorten bare brukes 10-20 ganger, slik moteskjortene gjør, så går ikke det miljømessige regnestykke opp.
"Jeg tror at vi i fremtiden vil se økologisk bomull eller andre materialer i skjortene våre. Men det er fortsatt en lang vei å gå, for vi vil ikke gå på kompromiss med holdbarhet og komfort", sier Joachim Latocha.
Hjelp til skjortekrigeren
Men hva om forbrukeren - skjortekrigeren - fortsatt kaster skjorten etter å ha brukt den ti ganger?
"Vi er veldig interessert i hvordan livet til skjortene våre ender. Vi er hele tiden i dialog med kundene våre, og derfor vet vi at de fleste skjorter kastes fordi de er slitte, blir gule under armene eller på kragen, eller fordi en knapp faller av", sier Joachim Latocha.
De tre årsakene kan løses, og derfor gir BARONS sine kunder gode råd om hvordan de skal vaske forsiktig slik at skjorten ikke blir slitt ut for raskt, og hvordan de fjerner eventuelle gule flekker, som de fleste skjortebrukere har opplevd. Og så er det knappen.
"Vi vet at 13% av de som har opplevd at en knapp faller av kaster skjorten. Derfor bruker vi også en helt spesiell, patentert teknologi for å sy på knappene våre. Målet er at knappen skal vare lenger enn selve skjorten", sier Joachim Latocha.
På denne måten prøver BARONS å sikre skjortenes levetid.
Generelt fokuserer teamet hos BARONS hele tiden på å forbedre de små tingene i produksjon og kommunikasjon med kunder, noe som kan bidra til å nå målet om at skjortene skal være de mest bærekraftige på markedet, tatt i betraktning av hvor mange ganger forretningsmannen bruker skjorten.
Mission: Den plastikk-frie skjorte
Joachim Latocha har også et større mål. Den helt plastikk-frie skjorten. Dette er fordi 60% av alle klær i EU havner på en søppelplass. Globalt er det 80%. En av de viktigste tingene her er å avstå fra å bruke syntetiske fibre i tekstilene. BARONS gjør det. Ingen Spandex, elastan eller polyester har blitt blandet i ca. 300 gram bomull, som skjorten består av. Det er bra for både miljøet og holdbarheten til skjorten.
“Gamle klær er en av de største synderne når det gjelder mikroplast. Det som går inn i skjorten kommer også ut igjen - blant annet når den vaskes eller havner på en søppelplass. Vi ønsker ikke å være de som bidrar med mikroplast i naturen, sier Joachim Latocha.
BARONS-skjorter er imidlertid ikke helt fri for plast. Dette skyldes delvis knappene. I dag er de laget av polyester, men teamet på BARONS er aktivt på jakt etter mer bærekraftige alternativer. Det er imidlertid ikke så lett.
“Knapper er et godt eksempel som du må tenke veldig godt over hvis du virkelig vil være bærekraftig. Vi kan finne et annet materiale for knappen, men hva om det betyr at de blir mer skjøre og går i stykker eller faller av. Vi vet at noen av kundene våre deretter kaster skjorten. Derfor tester og tester vi for tiden hvordan vi kan fjerne den siste plastresten fra skjorten uten å skape et nytt problem med holdbarhet", sier han.