CO2

Footprint

44% redusert CO2-avtrykk

Høsten 2021 beregnet vi for første gang CO2-avtrykket på alle BARONS-skjortene.

Vårt mål er å tilby et enkelt produktsortiment av tidløse klassikere, som vi kontinuerlig forbedrer, generasjon for generasjon.

Nå er vi klare med oversikten for Generation 4.

Kort fortalt: BARONS-skjortens CO2-avtrykk er redusert med 44 %.

Jorden kaller moteindustrien

Det er anslått at moteindustrien er ansvarlig for 10 % av det årlige globale CO2-utslippet. Det er mer enn internasjonale flyvninger og fraktindustrien... Lagt sammen! (Kilde: EPRS og FN)

Å redusere CO2-avtrykket til BARONS-skjorten er ikke en smart idé som har kommet ut av det blå. Hele levebrødet vårt er basert på å levere et enkelt skjortekonsept med et fast sortiment av produkter som varer lenger og aldri går av moten. Det er derfor vi fortsetter å foredle alt fra CO2-avtrykket til den minste detalj på skjorten.

Vi er ikke i mål ennå. Vårt CO2 Footprint er bare ett av mange konkrete prosjekter med mål om å bidra til en grønnere garderobe – og en grønnere industri.

Dette gjorde vi

En skjortes livssyklus kan være lang og kronglete. Med paraplybegrepet CO2-fotavtrykk er det en lang rekke faktorer som påvirker den samlede beregningen.

Våre beregninger er basert på produksjon og transport av skjorten til den når kunden (Cradle-to-customer).

Alt i alt dekker beregningene materiell og ekstradeler til skjorten samt transport. I tillegg er beregningene av den enkelte skjortemodellens CO2-avtrykk basert på et vektet gjennomsnitt avhengig av hvilke modeller vi produserer mest.

Du finner mer informasjon om beregninger, reservasjoner og datakilder her.

"Et større kjennskap til skjortene våre sitt

CO2-avtrykk

er en grunnleggende forutsetning for at vi skal kunne optimalisere i fremtiden"

Joachim Latocha, Founder af BARONS

Resultatet

44 % CO2 reduksjon

I samarbeid med den danske klimaoppstarten, Climaider, har vi beregnet BARONS-skjortenes CO2-avtrykk til å være mellom 2,9 og 3,9 kg./CO2e.

Forskjellen mellom de fire produktene skyldes utelukkende vektforskjeller i stofftypene. A Grunnleggeren veier f.eks. betydelig mer enn en The Lawyer, som betyr et høyere forbruk av bomull.

Vi arbeider ut fra et "nearshore" produksjonsprinsipp. Det betyr at vi i alle ledd i leverandørkjeden prøver å holde produksjonen så nær forbrukeren som mulig.

  • 3,3 kg

    TheConsultant

  • 3,8 kg

    TheCEO

  • 2,9 kg

    TheLawyer

  • 3,9 kg

    TheFounder

Framtiden

Det vil alltid kreve materialer, bearbeiding og transport for å produsere skjorten vår.

Men vi kan gjøre mye for å redusere avtrykket på skjorten. I fremtiden vil vi ha ytterligere fokus på å optimalisere inntrykket av selv de minste komponentene som knapper, sytråd og innpakning. Vi vil også fortsette å fokusere på å øke andelen fornybare energikilder hos våre underleverandører.

Hele formålet med studiet av vårt fotavtrykk er å få et innblikk i hver skjortes CO2-avtrykk. Det er her reisen begynner, som gjør oss i stand til å redusere utslippene i våre fremtidige generasjoner av skjorter i fremtiden.

Vi har ennå ikke den perfekte løsningen – men vi har allerede redusert gjennomsnittstrykket på skjorten med 44 % fra generasjon 3 til generasjon 4.

Vil du redusere CO2-avtrykket ditt?

Selvfølgelig. Derfor får du våre to konkrete forslag til hvordan du kan redusere avtrykket ditt.

1. Bruk skjorten til den er utslitt

"Den mest bærekraftige skjorten er den du sliter ut. Og for å være helt ærlig, sliter du ikke ut en skjorte med blomstertrykk, selv om det er trendy noen måneder. Det gjør du til gjengjeld med den klassiske skjorten”.
- Joachim Latocha, Gründer.

Les hele artikkelen her.

2. Forleng levetiden til skjorten

Visste du at tøymyknere ikke har noen målbar effekt på mykheten til klærne dine? (Kilde: Miljøstyrelsen).

Derfor anbefaler vi også at du dropper skyllemiddelet når du vasker BARONS-skjortene dine.

Besøk vår Care Guide for flere tips om å øke levetiden til skjortene dine.

Whitepaper

Climaider har laget følgende artikkel om samarbeidet og beregningene.

Vi oppfordrer alle andre merker i tekstilindustrien til å følge etter og også åpent vise CO2-avtrykket på klærne de produserer. For forbrukernes skyld.