Med Joachim bak skjorten…

Med Joachim bak skjorten…

Januar 2020

Care & Detail

”Vi har først lykkes den den dagen du ikke trenger å stryke skjorten før jobb, og hvor du ikke har lyst til å skifte til en t-skjorte når du kommer hjem igjen." - Joachim Latocha, Founder

Slik har jeg alltid tenkt BARONS, og det er derfor vi stadig finpusser detaljene rundt skjortene våre. Du trenger ikke å vite mye om bomull, sy- og produksjonsprosesser for å kunne nyte en Consultant eller en CEO. Hvis du fortsatt er interessert i prosessen - så følg med her.

Hvite skjorter er et av de vanskeligste klesproduktene å lage. Alt er synlig på en hvit skjorte. Krøller, en skjev søm eller en flekk, og hvis du - som oss - bruker en skjorte hver dag, vet du det.


BARONS The Founder hvid skjorte

Vi brukte to år på å fly rundt i verden, snakke med mennesker i bransjen og utvikle den første BARONS-skjorten. Det kan høres helt sykt ut å bruke to år på å utvikle en skjorte i en bransje som er kjent for å skifte farge og passform fire ganger i året.

Men, som du sikkert allerede vet, bryr vi oss ikke helt om mote. Vi har noen klassiske skjorter som du kan kjøpe år etter år. På den annen side jobber vi hele tiden med å optimalisere de små tingene som gjør at skjorten stadig blir litt bedre, holder seg enda skarpere og er lettere å stryke.

BARONS close up colar

Fra bomullsmarken til skjortekrigeren

Selv om vi altså brukte to år på å utvikle den første skjorten, bruker jeg fortsatt mye av tiden min sammen med stoffprodusenter, systuer og etterbehandlingseksperter. For BARONS handler det nemlig hele tiden om å gjøre skjorten litt mer perfekt.

Det hele starter på bomullsmarken. Bomull er ikke bare bomull, og det er stor forskjell i kvalitet. Hos Barons bruker vi bare amerikansk PIMA ELS bomull. ELS betyr at fibrene i bomullen er ekstra lange. Det gir en bomull som er mer holdbar og føles lettere. PIMA ELS representerer de beste 3% av verdens bomull.

Jeg kan rett og slett ikke tenke meg noe annet enn å bruke den beste bomullen til skjortene våre. Det er hele grunnlaget. Når du tar på deg en skjorte som etter en time føles helt forferdelig - så er det fordi det er dårlig bomull.
Bomull er det første trinnet. Det neste er stoffet, og vi har brukt flere år på å utvikle og tilpasse det perfekte stoffet. Vi produserer skjortene med vårt eget signaturstoff.

Sammenligner stoff i regneark

Jeg kan fortsatt bruke timer på å sammenligne stoffkvaliteter for å finne små forbedringsmuligheter. Min tid som konsulent i Deloitte har satt sine spor. Jeg har 100-vis av regneark hvor jeg kan analysere om vi med en liten endring kan gjøre stoffet mer holdbart eller lettere å stryke. Det er fordelen med å slippe å tenke på fargen til neste år - vi kan bruke energien på den typen vurderinger. Heldigvis er ikke kundene våre interessert i at vi bruker tid på å lage en rosa skjorte med grønne elefanter som motiv.

Utgangspunktet for videreutvikling av skjortene i BARONS er menneskene som bruker skjorten hver dag.

Hilsen,
Joachim Loatoca
Founder

BARONS the Founder